GASTRO RIM

Kažu da u Rimu ne može loše da se klopa, što stvarno nije daleko od istine. Rim je krcat restoranima, osteriama, trattoriama, barovima… i normalno je da u tolikoj ponudi ipak ima i onih koji se ne snalaze najbolje. Ono što mi je simpatično kod Rima je da je velika verovatanoća da u nekoj zabačenoj ulici, neki restorančić sasvim prosečnog – čak neuglednog izgleda, nudi odličnu domaću klopu.

U Rimu je najviše tih gostionica koji nude tipičnu rimsku klopu, stim da imaju i dosta bistroa koji nude sendviče, pizze na parče, tj centimetre, pa sigurno nećete ostati gladni😊.

Velika je ponuda i onih malo ekskluzivnijih restorana. Rim ima 19 restoran sa 1 Michelin zvezdicom, i po 1 restoran sa 2 i 3 Michelinke. Međutim svi restorani koji imaju po 1 zvezdicu su dosta skupi, pa ako želite da isprobate i nagrađivane kuhinje, čini mi da je bolje onda ići u 3 zvezdice, u svetski poznatu La Pergolu. Jeste da je skuplje od ovih sa manje zvezdica ali ne toliko, a veća je verovanoća da ćete i mnogo više uživati (na kraju posta ću vam dati jedan hint za ovo😉).

Mi smo u 2 navrata ˝istraživali˝ klopu u Rimu – tj. bili 2 puta u Rimu pa isprobavali različite restorane – više te sa domaćom klopom i štimungom ali i neke restorane sa upgradeovanom kuhinjom. Pre puta sam pravila dugačke spiskove potencijalnih restorana, ali smo šetajući znali završiti u nekom delu grada gde ni jedan od njih nije bio blizu. U tom slučaju treba se osloniti na instinkt. Tamo gde vam se učini spram ambijenta i klope što iznose da je simpatično, a po mogućnosti da su među gostima lokalci, tu sesti.

Obratite pažnju, restorani u većini slučajeva rade dvokratno. Neki od tih restorana sa domaćom klopom i ne primaju rezervacije, već stanete u red i čekate, neki ne rade nedeljom… Takođe, zbog razgledanja svih atrakcija Rima, pitanje je gde ćete, u kom delu grada ogladneti, pa pošto imaju toliko velik izbor, čini mi se da je najbolje ili sesti negde po osećaju, ili sa sobom imati veći spisak potencijalnih restorana, pa u zavisnosti od toga u kom delu grada ogladnite, da imate opcije.

Ja ću ovde pobrojati neke restorane gde smo bili (koje ili zaobići ili posetiti), plus još neke koji me interesuju, ali nisam stigla još da ih obiđem – što ne znači da neću😉. Iako kod Rima osećaj/instinkt može dobro da posluži pri izboru, ipak treba imati neki orijentir i opcije.

U centralnom istorijskom delu

• Osteria Barberini (blizu trga Barberini)  – restoran koji mi je ostao u sećanju od prošlog puta, domaća klopa sa velikim upgradeom. Prvi put kada smo bili kod njih, oduševili smo se. Tada su i bili pri vrhu ocena na tripadviseru i klopa i usluga sve je bilo odlično. Sanjala sam njihove patlidžane sa mozzarelom i bosiljkom, pokušavala i kući da ih napravim al bezuspešno. Sada im se rang smanjio na tripadviseru, ali smo mi hteli da evociramo uspomene i da vidimo da li su ostali isti. Bogme dosta su se pokvarili – i što se klope i što se usluge tiče. Malo teatralni pri usluzi – što chef koji je u gangsterskom stilu došao da se pozdravi sa gostima, uzima kašiku gostu i brlja po tanjiru objašnjavajući kako treba njegov rižoto sa tartufima i foie gras da se jede, do konobara koji je pokušavao da nam uvali nešto što nismo naručili, preko klope koja nije bila baš. Patlidžan više nije to što je bio, plus što su ga servirali hladnog. Jastog koji nije bio dovoljno kuvan…Jednostavno ovaj restoran izgleda da ide nizbrdo, i žao mi je ali ne preporučujem. osteriabarberini

• Caffe Bianco – Via Dei Baullari 147 (Blizu Pazze Navone). Ovo je primer dobre domaće klope u manje posećenoj uličici u centralnom delu, blizu glavnih atrakcija. Iako su bili uglavnom turisti, ipak smo bili vema zadovoljni, čak oduševljeni klopom tu. Razumne cene i ukusna klopa. Mi smo tu isprobali Cacio e pepe i odličan je – ne znam dal prave svoju testeninu al ako je ne prave onda nabavljaju domaću, plus po sastojcima, odnosno pecorinu romanu bih rekla i da paze da koriste kvalitetne sastojke. Ostali stolovi su uglavnom klopali pizze i po izgledu a i praznim tanjirima bih rekla da su isto dobre 😊. Ako ogladnite blizu Piazze Navone, njihov Cacio e pepe je za preporuku. Sajt im je underconstruction tako da link na tripadvisor Caffe Bianco Rome

• Fine dining restoran Ad Hoc – nismo bili, ali i pri prethodnoj poseti Rimu i ovoj sada je dosta dobro rangiran na Tripadvisoru, pa čini mi se da može da stoji kao opcija za fine dining restoran. Njihov sajt ristoranteadhoc

• Za gricnuti s’nogu –  nismo bili, ali je na spisku Filleti di bacala (blizu Campo de’ Fiori). Rade tek od 5, pa je to malo nezgodno za kombinovanje, ali kao što naziv kaže tamo ići na pržene filete bakalara. Nemaju sajt pa link na tripadvisor Filetti_di_Baccala

Oblast oko Vatikana

• Ulica Corsini – dugačka ulica gde ima dosta restorana, pubova, pizzeria. Mi smo svratili u jedan bar Zanzara koji se nije pokazao ništa posebno a bio je izuzetno skup. Jeste bila dobra atmosfera, fin ambijent ali došli smo ipak zbog klope, jedino što je bilo dobro je maslinovo uje uz klopu😏. Njihov sajt La Zanzara

• Inače uličica malo iznad Vatikana (u pravcu ka Castel St Angelo) Via Borgo Pio – se ispostavilo da je slatka i da ima dosta tih domaćih restorančića i zalogajnica. Ukoliko ogladnite u ovom delu Rima, čini mi se da u toj uličici može nešto da se pronađe korektno i ne preterano skupo.
Via Borgo Pio

Trastevere

Oblast gde ima najviše restorana u Rimu, nazivaju je i boemskoj oblasti Rima. Ovo pominjem zbog toga, što to nije deo grada gde se ide zbog turističkih atrakcija, ali je zato krcata gastro ponudom, pogotovo u tom delu bliže reci. Zgodna je za večerinku kada završite sa razledanjem, a za ručak ili užinu odaberete po ˝njuhu˝ tamo gde ste se zadesili 😊.

Tu smo bili u nekoliko restorana i svuda je bila korektna klopa i ne toliko skupa, ali najviše mi je prijao

• Ai Marmi –  restoran u fazonu menze, uvek krcat ljudima – što italijanima što strancima. Odlične pizze smo jeli prošli put kao i zucchini cvet (cvet tikvica). Jedina mana je što ne primaju rezervacije pa treba biti strpljiv i sačekati red. Nemaju sajt već neku čudnu fb stranicu, mislim da je stvarno najbolje samo banuti kod njih ☺

• Fine dining restoran Fernanda – njih smo našli po preporuci a i kriterijum što smo se odlučili za njih kada smo hteli fine dining varijantu, je bio to što su članice JRE a i jedini su imali mesta za petak uveče. Klopa je bila interesantna, ukusna, razne neobične kombinacije i upotrebe sastojaka. Usluga je bila ok, jedino što se nisu baš snalazili sa engleskim, pa za dosta jela nismo znali baš šta klopamo😏. Malo su dublje u oblasti Trastevere, u nekom delu gde ni takstista nije znao da se snade da ih nađe. osteriafernanda

Testaccio

Još jedna oblast koja se počela pominjati za gastro deo, sa autentičnijom rimskom-izvornom klopom, gde češće idu lokalci. Ona je malo podalje, pa na žalost nismo ovom prilikom išli – ali stavljam info o 1 restoranu koji me baš interesuje.

• Trattoria Il timoniere (nemaju sajt) – ići na carbonaru koju prave sa cvetom od tikvice i amatriccanu (inspiracija Anthony Bourdain, konobarica je simpatično-autoritativna u tom prilogu). Rade samo od 19:30, uslužni sajt za rezervaciju  Trattoria il timoniere

SLADOLEDI

Sličan princip kao sa restoranima. U nekoj zabačenoj ulici, fenomenalan sladoled, a na izuzetno prometnoj lokaciji sa veoma interesantnim brendingom, sladoled ništa posebno. Tako da po osećaju i izbegavati previše sređene sladoledarnice (npr Venchi nikako)

RADNJICE SA DELIKATESAMA

Nismo na puno njih naletali ali na ove što jesmo sve bih pokupovala😊

• Prvu radnjicu smo nanjušili. Kad smo bili u blizini, samo nas je zapahnuo miris odličnog sira pa smo išli za nosem i naišli na nju. Radnjica je u oblasti Trastevere ,Antica Caciara. Nemaju sajt, već fb stranicu anticacaciara

• Druga je u Testacio oblasti E. Volpetti – kada smo mi bili je na žalost bila zatvorena ali kroz izlog deluje da imaju svašta nešto interesantno, plus kako sam shvatila mogu i da ti naprave sendvič na licu mesta od onoga što kupiš volpetti

I ZA UKUSNI KRAJ

Na Aerodromu Fumicciono pri odlasku iz Rima  nam Heinz Beck nije dao da idemo😉. Šala mala, ali da znate da na Terminalu3, gornjem nivou je restoran Attimi, koji drži Heinz Beck, svetski poznati chef, koji vodi čuveni restoran La Pergola u Rimu sa 3 Michelin *, pa se tu može osetiti malo njegove čarolije. Pošto je bilo rano ujutru, mi smo probali tiramisu i lemon tart, ali za sledeći put ako /kad budem išla u Rim ću pri povratku ranije doći na aerodrom Attimi-heinzbeck

SUMA SUMARUM

STANJE: veliki izbor restorana – najviše domaće klope ali i fine dininga

MOJ UTISAK: osloniti se na instinkt pri izboru, ali imati i neki okvirni spisak sa sobom

ŠTA KLOPATI: cacio e pepe, artičoke, pohovani cvet tikvica, oxtail…. i sladoled obavezno

TIP i otkriće sa aerodroma: Heinz Beck gastronomsko iskustvo na aerodromu